Критиката е важна част от процеса на личностно и кариерно израстване. Другите хора могат да забележат по-добре от нас грешките и недостатъците ни, защото имат възможността да наблюдават обективно отстрани. Начинът, по който я предоставят обаче, е от значение за отсрещната страна, която я получава. И двете страни трябва да се държат като зрели хора, когато става дума за критикуване.
При даването на критика е добре да изпадаш в детайли. Изречения от рода на "Много си зле" или пък "Как можа да допуснеш такива грешки" не са подходящи. Използвайте по-меки думи и тон, обяснете защо мислите по съответния начин и какво трябва да се подобри. Грубото изказване на критика ще постави събеседника в отбранителна позиция и той няма да е склонен да си вземе поука от казаното. Дипломатичността в тази ситуация е най-добрият ви приятел.
Критикувайте не самия човек, а действието, което не е изпълнено правилно. Така критиката се приема по-добре и не е толкова болезнена, но същевременно остава ефективна. Целта ви е критикуваният да се осъзнае и да не повтаря грешката си, а не да насочи негатива си към вас, като човека, който му съобщава лошата новина.
Наред с критиката дайте конкретни предложения за подобрения. Не е достатъчно само да кажете на някого какво не му е наред, трябва да му предложите вариант как да се поправи. В същия разговор може да споменете и точките, по които събеседникът ви се е справил със ситуацията, за да смекчите положението. Дори може първо да започнете с добрите новини, след което да преминете на лошите.
Няма коментари:
Публикуване на коментар